Ochutnávám

Poznávám a ochutnávám: Quinoa

22. listopadu 2013 v 14:47 | El.Michelle
Quinoa nebo-li merlík chilský pochází z Jižní Ameriky, kde byla vysoce ceněna Inky. Vzhledem připomíná obilovinu, ale ve skutečnosti to tak není. Řadí se k pseudoobilovinám, které narozdíl od obilovin neobsahují komplex bílkovin - lepek. Takže je bezlepková. Je velmi výživná, málo kalorická a lehce stravitelná. Quinoa nepatří mezi extra známé potraviny a její jméno zní docela exoticky, takže si hodně lidí myslí, že ji bude těžké sehnat. Ale ujistím vás, že je běžně k dostání. Pokud chodíte do zdravé výživy, tak nebude problém ji sehnat. I v drogeriích DM na ní můžete narazit.

Nenápadná quinoa je ve skutečnosti výživovou bombou. Má vysoký obsah bílkovin, vitamínů a minerálů (vápník, železo, draslík, zinek, hořčík). Je zdrojem základních aminokyselin, které mohou některým vegetariánům scházet, takže je pro ně velmi vhodná.

Díky vysokému podílu hořčíku a vitamínu B2 je skvělou potravinou na migrény a díky vysokému obsahu vlákniny pomáhá se snižováním krevního tlaku a s prevencí proti kardiovaskulárním onemocnění, rakovině nebo cukrovce. Podle čínské medicíny prospívá celému našemu tělu, zvlášť ledvinám.

Poznávám a ochutnávám: Kaki

1. listopadu 2013 v 14:29 | El.Michelle
Strašně moc ráda ochutnávám a zkouším nové věci. A co se týká jídla, tak toho je hodně, čím bych někdy chtěla potěšit chuťové buňky. A proto jsem se rozhodla, že založím novou rubriku, kde Vás seznámím s určitým jídlem, které jsem v blízké době poprvé ochutnala. A některá jídla jste třeba i vy doposud neochutnali, takže Vás trochu popoženu, abyste ho ochutnali.

V dnešním článku Vás seznámím s Kaki. Určitě jste ho teď někdy zahlédli v obchodě, přestože je k dostání pouze dva měsíce v roce - od poloviny října do poloviny prosince. Je to plod tomelu japonského a dováží se k nám hlavně z jihovýchodního Španělska. Stojí okolo 16ti korun, ale bývá hodně ve slevě, takže ho seženete i za 9 korun.

Kaki má vysoký obsah energie a zdraví prospěšných látek. Obsahuje velké množství vitamínu A, vlákniny, fosforu a hořčíku. Ale také vitamínu C, draslíku, manganu, železa, mědi a vápníku.

Posiluje imunitní systém a metabolismus. Pomáhá při stresu, únavě a nervozitě. Zmírňuje svalové potíže a pomáhá při srdečních problémech. Také příspívá k pevnosti kostí, je ideálním doplňkem diet při onemocnění tepen, funguje jako prevence sklerózy a je dobré také na játra a ledviny.

Kaki se jí, když je lehce měkké. Slupka se nekonzumuje. Dobré je si ho nakrájet jako jablko a pak odstranit slupku. Nebo také ho můžete jíst jako kiwi (vyjíst lžičkou).

Jeho chuť je velmi sladká a lahodná. Podobá se broskvi, meruňce a hrušce. Také někomu může připomenout chuť dýně, mrkve nebo žlutého melounu.

Už jste ochutnali? Nebo teprve uvažuje o koupi? :)
 
 

Reklama